Veel gestelde vragen door gebruikers

You are here: Home / Elektrisch autodelen bij Dégage / Veel gestelde vragen door gebruikers

Hoeveel kilometer kan ik rijden met een volle batterij?

Veruit de meeste ritten passen binnen het bereik (zonder opladen) van de allerkleinste batterij. Wie kan vertrekken met een volle batterij, zit dus al 95% van de tijd goed. Een “te” groot bereik, en dus een “te” grote batterij, is niet alleen duurder in aankoop (de batterij maakt vaak ⅓ van de prijs van een elektrische wagen uit), maar vraagt ook meer grondstoffen om te produceren. Bij Dégage is het tenslotte ook ten allen tijde mogelijk om een andere auto uit onze vloot te lenen voor lange ritten.

Het is wel zo dat het verbruik van een wagen op fossiele brandstof stabieler is tussen winter, zomer, snelle en trage trajecten. Een elektrische wagen zet zijn energie veel efficiënter om in beweging, maar dat heeft als keerzijde dat het verbruik veel gevoeliger is voor zaken zoals koude (de verwarming kost extra energie), maar ook wind en regen of hoge snelheden (allemaal verhogen ze de luchtweerstand, en verlagen dus de efficiëntie). Daarom raden we alvast aan om te rijden in ecomodus.

Wat als ik tijdens mijn reservatie moet laden?

Als je toch van plan om lange ritten te maken met de elektrische wagen, is het dus minstens van even groot belang om even stil te staan bij het opladen onderweg of op je eindbestemming.

  • Een elektrische wagen kan vaak tijdens het parkeren (ook ‘s nachts) opgeladen worden op plaatsen waar geen tankstation staat, bijv. een restaurant, hotel of toeristische bezienswaardigheid.
  • De leveranciers van laadpassen hebben apps of websites die je helpen zoeken naar laadpalen.
  • Hoelang het duurt om te laden hangt af van de laadsneldheid van de auto en de gebruikte laadpaal. De site ev-database.nl bevat hiervoor de beste informatie voor elk type auto. In tijdnood? Er zijn al heel wat snelladers, waardoor voertuigen met hoog vermogen in minder dan 30 minuten hun weg kunnen voortzetten  – de tijd om een plaspauze of koffie te nemen tijdens je trip.
  • Thuis laden is het goedkoopst, gevolgd door laden aan een gewone (AC) laadpaal in de stad (zoals de gekende Allego of Blue Motion laadpalen in België). Snelladen aan bijv. snelwegen is het duurst. In België zijn de meeste laadpalen te gebruiken via de meeste laadpassen.
  • Een nieuwe auto in de vloot zal nog vele jaren meegaan, en met zekerheid investeert Europa de komende jaren in veel meer snellaadpalen langs de snelwegen waardoor dit op termijn echt geen aandachtspunt meer vormt.
  • Het dichte netwerk van fossiele tankstations beschouwen we vandaag als een evidentie, waardoor niemand echt wakker ligt van het bereik van een benzineauto. Anno 2021 is de dekking van snellaadstations langs de snelwegen al redelijk geschikt voor lange reizen, maar het vergt wel nog een minimale voorbereiding om de beste laadplaatsen in te plannen om tijdverlies te beperken. Daar bestaan gratis websites voor om je te helpen (a better routeplanner, evnavigation.com, …) In sommige landen zoals Nederland en Duitsland, benaderen snellaadstations langs de snelwegen bijna de dichtheid van gewone tankstations waardoor planning steeds minder nodig is.

Heb je nog vragen? De eigenaar van de elekrische auto zal je zeker voldoende uitleg geven!